fredag 12 november 2010

Läs detta!!

Hej alla där ute i kylan!



Hoppas ni njutit riktigt mycket av den vita härliga skatten. Jag vet att både jag, hundarna och speciellt min lillebror njuter riktigt mycket av den. Dock försvinner den nog snart...

Tack vare Fia Nilsson hittade jag en oerhört informerande och bra text gällande HD - Rekommenderar ALLA att läsa det!!!
Du kan finna det HÄR!!

HD = Höft Dysplasi.
Att röntga höfterna är något som pågår inom de flesta raserna, inte alla, men många. Av flera orsaker men trots detta bekämpande och man har verkligen prövat "allt" och uteslutit många hundar ur avel. Man har, som Professor S. Paatsama skriver, "Själva skräddarsytt våra tvångströjor". Vi står och trampar på samma resultat.

Man får många rekommendationer på foder t.ex. gällande sin valp. Även hur valpen ska skötas och röra sig och leva.
Bra torrfoder är en definierbar fråga, då vad jag anser är bra är inte densamma som Du. Speciellt gällande torrfoder - Varför tror ni det finns en gigantisk djungel där ute om hundfoder?? Jag skulle gladeligen ge mina hundar rått kött och allt vad "naturens lagar" rekommenderar, men jag kan inte - pga att jag anser att jag inte har kunskap nog i det ämnet. Jag vill hjälpa, inte stjälpa. Jag gör så gott jag kan och kostar på mig ett bra foder, och hittills inga klagomål från hundarna! ;) haha!

Man ska absolut inte överanstränga en valp, eller "motionera" valpen som en vuxen hund och absolut inte ge den foder som inte innehåller allt det viktiga en go, liten ullig valp behöver!! Det man däremot kan göra är att låta den äta bra foder, hålla den i hull och bygga muskulatur genom lösgång, och kanske gå med den på ojämn mark, utan monotona rörelser. Se på valpen - Den berättar mycket för dig. Var försiktig men den goa, men låt den leva. Var realistisk.

Slappa leder och muskulatur kan vara en stor bidragande orsak till HD och det är något att tänka på, också att hunden kanske inte är klar i utvecklingen ännu, så tänk på att röntga när hunden är KLAR i utvecklingen.

I helgen blir det myspys med Tess och utgång. Längtar...
Önskar er andra en trevlig helg med mycket skratt och glädje!!




Waywens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar