söndag 2 januari 2011

Utvärdering

Hej hopp alla kulingar där ute!


Inom Corgiklubben, både personer emellan, men också emellan klubb och privatpersoner har nu en het diskussion påbörjats. En diskussion som är ganska "gammal" hos andra raser men relativt ny hos denna ras. Röntgen - Ska vi eller ska vi inte röntga??

Jag är delad, mycket delad i denna fråga. Kan någon säga vad en normal höft och en normal armbåge är på en dvärgväxt (som i sig är en "defekt") ras så skulle jag gladeligen röntga. Utan tvekan, för då vet jag att DÅ har min tik eller hane en normal eller onormal höft för rasen. Men skulle jag röntga idag skulle jag veta att min tik eller hane har en normal eller en onormal höft för en storväxt (läs greyhound/whippet) ras - Hm...Storväxt vs. dvärgväxt är nog vad det hela egentligen handlar om.

Men om jag säger så här istället; Hur många år har inte storväxta raser kämpat med HD?? Ja, så länge systemet fungerat. Har det skett något förbättring? Knappt; HD problemen består trots tusentals, om inte tiotusentals A + A, B + A och B + B parningar...
Varför? Antagligen för att vetenskapen lyckats "bevisa" till viss del att ENDAST 20% är ärftligt, resten bidrar du som ägare och miljön till...

Dvärgväxta (Läs mer här och här) - Acondroplasi - raser utvecklas lite annorlunda än storväxta raser vilket gör att röntgensystem, ämnat för stora hundar, säger sig själv att de inte fungerar. Det är ca 25 st cardigans i Sverige som röntgats sedan -94 och resultatet har varit blandat; allt ifrån A till E, hälften fri, hälften "fel". Men med 25 hundar, där kanske 50-75 % står för en kennel och resterande för andra kennlar + säkerligen hundar som blivit undersökta på veterinärens rekommendation för att utesluta t.ex. pålagringar för hundens haltande. Detta säger då två saker, att det är FÅ hundar som kommit till veterinären med en haltande corgi med anledning till HD och att vissa är mer benägna än andra att kolla sina hundar, vilket inte alls är fel; så länge man gör for the right cause!
Så varför ska vi röntga en ras som inte uppvisar krämpor/smärta samt som upplevs som oerhört kliniskt friska?? det är här jag är delad.

För hos min andra ras där man kollar MINST 3 skelettåkommor, och gärna tar tio andra prov för gud vet vad vilken anledning. Rasen är BARA 50 år gammal och har en hel del "problem" som t.ex. HD, AD, Patella, EPI, magomvridning, Sköldkörtel, önskas en mycket bättre mentalitet o.s.v (detta är min "lilla" lista över problemen....
Men kanske ligger inte felet hos rasen, utan oss människor? Kanske är VI den felande länken och inte våra hundar...

Jag upplever det som att kommunikationen emellan uppfödarna ibland brister, vilket är oerhört tråkigt, för det hjälper ingen. Oärlighet är också något som är vanligt inom alla raser, men lite mer extremt i vissa. Det pågår en del mörkande vilket absolut inte bidrar med något...


Jag jobbar alltid för en bättre kommunikation och drar mig sällan för både öppen och privat diskussion eftersom jag tycker det är viktigt att kunna bolla och tänka och få andra funderingar och sen är det så onödigt att baktala folk. Allt för många gör det idag och allt för många lider av det...

Många saker kunde ha förhindrats genom enkel öppenhet och ärlighet, många saker kanske var menade att ske, medan andra lätt kunnat undvikas.

Men nu står vi här, med en ras som bara ökar i population och även intresset för rasen har ökat kraftigt. Men är det det vi eftersträvar? En sönderavlad ras som är många till antalet? Eller en kvalitetsras oavsett antal?

Rädslan för linjeavel (inte inavel) bör slopas helt och bör ses med nya ögon. Ser man linjer som är överrepresentativ bättre än dom som redan finns; utnyttja dom och bevara dom! Inom Corgin är det rätt vanligt med linjeavel och bevarandet av linjerna är oerhört duktigt gjort. Ni corgiuppfödare där ute får en STOR plus i kanten för de!! De har skapat en ras som är friskt, trots mer än tusen år på jorden och de har en ras som sett ungefär likadan sedan den skapades. Det är riktigt bra gjort och visar på en mycket gott samarbete och trots att rasen är utrotningshotad och färre till antal än min andra ras, är den mycket friskare...

En kan inte gör alla, men alla kan göra något! =))



Sen finns det MÅNGA bra och MÅNGA kunniga uppfödare inom min andra ras också!! Och det är dom som är ledstjärnorna och dom som bidrar med så mycket!! Tack för att NI finns!!






Waywens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar